Friday, March 6, 2009

Aurat Dipersendakan???



Aurat? Mungkin kita terlalu biasa dan kemungkinan semuanya sudahpun mengetahui apa yg dimaksudkan dengan aurat.tp adakah kita sekadar mengetahui tetapi tidak mengikutinya bahkan dipersenda-sendakan pula dan menganggap ia adalah perkara biasa..bukankah Allah telah berfirman secara jelas dan tegas dalm AlQuran yg menyeru wanita-wanita yang beriman melabuhkan tudung  ke dadanya,menjaga kehormatannya dan menjaga pandangannya. 

Saya bawakan satu pengalaman saya bertemuramah dengan seorang sister yang perwatakannya oklah bertudung:).saya bertanyakan  kepada dia,ape yang kamu faham tentang aurat?dia menjawab sambil tersenyum pada saya,tp saya x faham apa mksudnya disebalik senyumannya kan:) dia berkata memakai tudung cukup untuk menutup aurat

Saya berfikir adakah tudung sahaja sudah memadai untuk menutup aurat kita sebagai muslimah??? Bagaimana pula dengan anggota yg lain? Bukankah semuany perlu ditutup kecuali muka dan tangan saje yg perlu dizahirkan?? Saya terlalu sedih apabila terlihat wanita- wanita seislam kita tanpa segan silu menzahirkan aurat mereka di khalayak ramai..Apakah tujuan mereka sebenarnya??? Tujuan menzahirkan untuk siapa sebenarnya??cukuplah dizahirkan untuk para mahram kita…

Berbalik kepada persoalan tudung, kebanyakan orang menganggap orang yang bertudung labuh sahaja yg menutup aurat,saya ingin menegaskan, tudung labuh bukan persolannya, persoalanny disini  apakah tudung kita sudah memenuhi kreteria yakni labuh sampai menutup dada..sama-sama kita muhasabah untuk kebaikan diri kita.. 

Satu perkara lagi yang perlu ditegaskan disini mengenai fesyen…konon2nya fesyen muslimah tp antum antunna tengok adakah sepenuh- penuhnya ditutup??? Adakah tudung ditutup melepasi paras dada?? Itulah hakikatnya fesyen zaman sekarang…terikut2 dengan gaya barat..seolah-olah aurat dipersendakan…Terlalu banyak pada zaman sekarang, bertudung tetapi berbaju ketat, terdedah situ, tertedah sini…Adakah antunna semua tidak mengetahui atau buat2 tidak mengetahui? 

Saya nak kita same2 berfikir dan mangambil serius dengan persoalan ini dan firman Allah seperti di atas…Ianya terlalu jelas.Wahai kaum-kaum rijal,peliharalah ahli keluarga kamu dari api neraka..bagi seorang ketua keluarga,didiklah dan jagalah isteri2 dan anak2 kamu dari segala segi.kamu digelar dayus membiarkan ahli keluarga kamu terang-terangan mendedahkan aurat dan ingatlah aurat bukan untuk dipersenda ia adalah hukum Allah yg perlu diikuti dan diambil berat. Untuk para2 isteri kesiankan para2 suami kamu yg menanggung dosa-dosa kamu.akhir kalam…saya sebagai muslimah seislam hanya mampu untuk mengingatkan tapi antum-antunna semuanya yang menilainya…Wallahua'lam..

1 comment:

  1. salam... mmg sedih apabila wanita muslim sekarang hanya tahu bertudung tetapi tidak menutup aurat... mereka bukan tidak tahu tetapi mengambil mudah dan menganggap ianya tidak penting.... semoga Allah bukakan pintu hati mereka....
    teruskan blogging... keep it up! =)

    ReplyDelete