Thursday, March 12, 2009

Pembuangan Bayi


Kes pembuangan bayi semakin berleluasa pada zaman sekarang seperti kita membuang sampah sehari-harian..tp itulah hakikatnya pada zaman sekarang seolah –olah tiada langsung perasaan belas kasihan dan simpati dalam diri. Memang tiade langsung pun kan, kalau tidak tak sampai hati nak buang..Bayi yang tidak berdosa dibungkus dalam plastic kemudian dicampak.Astaqfirullah..Baru- baru nie ana terbace dalam kosmo mayat baby yang dikelilingi burung gagak yang sedang mematuk tubuh baby berkenaan..bayi yang cukup sifat dan sangat comel..MasyaAllah tak sanggup untuk melihat betapa kesiannya baby tu dan betapa kejamnye ibu kepada baby tersebut…inilah punca dari gejala pakwe makwe yang jelasnya perhubungannye adalah haram dalam Islam dan kebanyakan kes ini dilakukan oleh ramaja-remaja Islam..Nauzubillah.Dimanakah Islam yang dipegang???Semoga Allah melindungi kite semua.
 Bayi itu sepatutnya di sambut dengan kalimah Allah yakni Azan dan iqamat tapi ia disambut dengan sampah-sampah sarap.Astaqfirullah..Dengarlah rintihan dan tangisan bayi itu yang meronta-ronta memanggil ibunya..Apalah salah bayi tersebut yang tidak mengerti apa-apa sampai sanggup dibuang. Cukuplah dengan dosa penzinaan dan ditambah pula dengan dosa membunuh.. Al-Quran dan ASSunnah sering memperingatkan tentang nilai hidup setiap makhluk. Kita dilarang sama sekali mencabut nyawa janin termasuk haiwan sekalipun kecuali atas ketentuan dibenarkan Allah. Ibu atau pasangan tanpa rasa 
 Allah berfirman dalam surah asy-Syura ayat 49-50 bermaksud: "Dia memberikan anak perempuan kepada sesiapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak lelaki kepada sesiapa yang Dia kehendaki atau menganugerahkan kedua-dua lelaki dan perempuan kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Dia juga menjadikan mandul kepada sesiapa yang dikehendaki. Sesungguhnya Dialah yang maha Mengetahui lagi Maha Berkuasa." Anak anugerah Allah yang tidak ternilai kepada pasangan yang lahir daripada ikatan perkahwinan . Oleh itu manusia mempunyai tanggungjawab yang besar untuk menjaga amanah Allah ini dari segala segi samaada keperluan fizikal, mental dan material. Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Hak anak ke atas ayahnya ialah memberinya nama yang baik, mengajarnya menulis, mengahwinkannya apabila cukup umur dan mengajarnya al-Quran"
Kemanakah perginya remaja-remaja harapan ummah??? Realitinya isu pembuangan dan pembunuhan bayi mengingatkan kita pada zaman jahiliah apabila membunuh bayi perempuan yang dianggap memalukan keluarga.
Di manakah perikemanusiaan jika bayi tidak berdosa yang sepatutnya dididik,diberi kasih sayang dibuang seperti sampah..BAyi itu sangat suci dan tidak mengerti ape2.kejamnye kite sanggup membuang amanah yang dianugerahkan Allah. haiwan sayangkan anak, inikan pula manusia yang bertanggungjawab untuk memelihara zuriatnya.Rasulullah bersabda maksudnya: "Setiap suami adalah pemimpin keluarganya. Ia akan diminta bertanggungjawab dan setiap isteri adalah pemimpin atas penghuni rumah bagi anak dan suaminya dia juga akan diminta untuk bertanggungjawab.
Ingatlah sahabat-sahabatku dunia ini hanya palsu, kalau kite lemah kite akan tewas. Arus kemodenan disamping pengaruh barat yang terlalu banyak membuatkan kite kekadang alpa..Ya Allah Engkau lindungilah kami,ahli keluarga kami dan generasi-generasi kami yang akan datang. Ampunilah kami dan janganlah Engkau menghukum kami seandainya kami bersalah. Engkau berikanlah kami kekuatan untuk terus shabat di jalanMu.




No comments:

Post a Comment